Geringere Kosten und höhere Lebenserwartung für Patienten von Hausärzten mit Kenntnissen in komplementärer Medizin

Peter Kooreman, Erik Baars
Article-ID: DMS-20120-DE

  • Login
  • Get Access
  • Export Citation

Die Komplementär- und alternative Medizin (CAM) sind bisher als Forschungsgebiet der Gesundheitsökonomie weitgehend vernachlässigt worden, obgleich sowohl die klinische Erfahrung als auch eine Reihe empirischer Studien die Kosteneffektivität der CAM nahelegen. In dieser Studie wurde die Kosteneffektivität der CAM im Vergleich zur konventionellen Medizin untersucht. Ausgewertet wurde der Datensatz einer niederländischen Krankenversicherungsgesellschaft mit Angaben zu den Kosten der Gesundheitsversorgung (Versorgungsleistungen des Hausarztes, Krankenhausversorgung, Arzneimittel und nicht-medikamentöse Maßnahmen), Geburts- und Todesdaten, Geschlecht und sechsstelliger Postleitzahl aller rund 150.000 Versicherten für die Jahre 2006 bis 2009. Daten von 1.913 konventionell behandelnden Hausärzten wurden mit Daten von 79 Hausärzten mit CAMZusatzausbildung in Akupunktur (25), Homöopathie (28) und Anthroposophischer Medizin (26) verglichen. Patienten, deren Hausarzt über eine CAM-Zusatzausbildung verfügt, haben, je nach Altersgruppe und CAM-Zweig, 0–30 % geringere Gesundheitskosten und Mortalitätsraten. Die niedrigeren Kosten resultieren aus einer geringeren Zahl von Krankenhausaufenthalten und verordneten Arzneimitteln. Da die Unterschiede trotz Kontrolle von Störgrößen unter Einschluss nachbarschaftsspezifischer, detaillierter fester Effekte auftreten, ist es unwahrscheinlich, dass die geringeren Kosten und die längere Lebensdauer mit Unterschieden des wirtschaftlich-sozialen Status im Zusammenhang stehen. Weitere kontrollierte Studien (Wiederholungsstudien, Forschung auf Basis umfassenderer Daten, Studien zur Kosteneffektivität von CAM in spezifischen Diagnosekategorien) sind angezeigt.

Patients whose GP knows complementary medicine tend to have lower costs and live longer

Health economists have largely ignored complementary and alternative medicine (CAM) as an area of research, although both clinical experiences and several empirical studies suggest cost-effectiveness of CAM. In this study, the cost-effectiveness of CAM compared with conventional medicine is explored. A dataset from a Dutch health insurer was used containing information on healthcare costs (care by general practitioner (GP), hospital care, pharmaceutical care, and paramedic care), dates of birth and death, gender and 6-digit postcode of all approximately 150.000 insurees, for the years 2006–2009. Data from 1.913 conventional GPs were compared with data from 79 GPs with additional CAM training in acupuncture (25), homeopathy (28), and anthroposophic medicine (26). Patients whose GP has additional CAM training have 0–30 % lower healthcare costs and mortality rates, depending on age groups and type of CAM. The lower costs result from fewer hospital stays and fewer prescription drugs. Since the differences are obtained while controlling for confounders including neighbourhood specific fixed effects at a highly detailed level, the lower costs and longer lives are unlikely to be related to differences in socioeconomic status. More controlled studies (replication studies, research based on more comprehensive data, cost-effectiveness studies on CAM for specific diagnostic categories) are indicated.

1 http://nccam.nih.gov/health/whatiscam

2 Manheimer B, Berman B. Cochrane complementary medicine field, about the Cochrane Collaboration (Fields) 2008, Ausgabe 2. Verfügbar unter: http://www.mrw.interscience. wiley.com/cochrane/clabout/articles/CE000052/frame.html (Stand: 13. Mai 2009)

3 Wapf V, Busato A. Patients’ motives for choosing a physician: comparison between conventional and complementary medicine in Swiss primary care. BMC Complementary Alternative Medicine 2007; 7(1):41; doi:10.1186/1472-6882-7-41 [Crossref]

4 http://www.news.admin. ch/message/index.html?lang=de&msg-id=37173

5 Singh S, Ernst E. Trick or treatment. The undeniable facts about alternative medicine. New York: W.W. Norton & Company, 2008

6 Linde K, Berner MM, Kriston L. St. John’s wort for major depression. Cochrane Database of Systematic Reviews 2008; 4: Art. No.: CD000448; doi:10.1002/14651858.CD000448.pub3 [Crossref]

7 Hopton A, McPherson H. Acupuncture for chronic pain: is acupuncture more than an effective placebo? A systematic review of pooled data from meta-analyses. Pain Practice 2008; 10 (2): 94–102. Epub 2010 Jan 8. [Crossref]

8 van den Berg-de Lange C. The contribution of acupuncture and moxibustion to healthcare, an evidence-based approach. Doktorarbeit Erasmus Universität 2010, Rotterdam

9 Servan-Schreiber D. Healing without freud or prozac: natural approaches to curing stress, anxiety and depression. Emmaeus: Rodale Books, 2005

10 www.ivaa.info

11 www.echamp.be

12 http://nccam.nih.gov/ health/acupuncture/introduction. htm

13 Herman PM, Craig BM, Caspi O. Is complementary and alternative medicine (CAM) costeffective? A systematic review. BMC Complementary and Alternative Medicine 2005; 5:11 [Crossref]

14 Kennedy DA, Hart J, Seel D. Cost effectiveness of natural health products: a systematic review of randomized clinical trials. Evidence Based Complementary and Alternative Medicine 2009; 6 (3): 297–304 [Crossref]

15 Studer HP, Busato A. Ist ärztliche Komplementärmedizin wirtschaftlich? Schweizerische Ärztezeitung 2010; 91: 707–711

16 Nahin RL, Barnes PM, Stussman BJ, Bloom B. Costs of complementary and alternative medicine (CAM) and frequency of visits to CAM practitioners. United States 2007; National Health Statistics Reports 18. Available at: http://nccam.nih. gov/news/camstats/costs/ nhsrn18.pdf

17 www.nvaa.nl

18 www.vhan.nl

19 www.acupunctuur.com

20 Esch BM, Marian F, Busato A, Heusser P. Patient satisfaction with primary care: an observational study comparing anthroposophic and conventional care. Health and Quality of Life Outcomes 2008; 6:74; doi:10.1186/1477-7525-6-74 [Crossref]

21 Marian F, Joost K, Saini KD, von Ammon K, Thurneysen A, Busato A. Patient satisfaction and side effects in primary care: an observational study comparing homeopathy and conventional medicine. BMC Complementary and Alternative Medicine 2008; 8:52; doi:10.1186/ 1472-6882-8-52

22 Ness J, Cirillo DJ, Weir DR, Nisly NL, Wallace RB: Use of complementary medicine in older Americans: results from the health and retirement study. Gerontologist 2005; 45: 516–524 [Crossref]

Merkurstab Newsletter
Latest content with links to all articles.
Free of charge. Without obligation.
Open access to selected articles.
Sign up


J O B   M A R K E T

REHA-ZENTRUM CHRISTIANI, ALBBRUCK
Ärztliche Leitung (m/w/d)
Psychologe (m/w/d)

More details

ISCADOR AG, ARLESHEIM/SCHWEIZ
Leitung Herstellung
More details

GAÄD, BERLIN
Projektleitung Online-Veranstaltungen
More details

GEMEINSCHAFTSKRANKENHAUS HERDECKE
Therapeut (m/w/d) für Anthrop. Therapeutische Sprachgestaltung
More details

HAUSARZTPRAXIS, KÖLN
Praxisnachfolge (m/w/d)
More details

KLINIK ARLESHEIM, ARLESHEIM/SCHWEIZ
Oberarzt Leitender Arzt Geriatrie (m/w/d)
More details

PRAXIS AM BAHNHOF, RÜTI bei ZÜRICH
Anthroposophischer Arzt (m/w/d)
More details