Physiologische Effekte Rhythmischer Massage: Eine prospektive explorative Kohorten-Studie

Chantal Wälchli, Georg Saltzwedel, Daniel Krüerke, Christoph Kaufmann, Bettina Schnorr, Lukas Rist, Jutta Eberhard, Michael Decker, Ana Paula Simões-Wüst
Artikel-ID: DMS-20287-DE
DOI: https://doi.org/10.14271/DMS-20287-DE

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Ziel: Ziel dieser Studie war die Untersuchung physiologischer Effekte der Rhythmischen Massage (RM). RM ist eine anthroposophische Therapie, deren Wirksamkeit im Alltag bisher durch empirische Beobachtungen und durch eine prospektive Beobachtungsstudie gestützt wird.

Methoden: Patientinnen und Patienten mit beliebiger Diagnose, die am Paracelsus-Spital zur Rhythmischen Massage überwiesen wurden, wurden sukzessive in die Studie eingeschlossen. (Im Folgenden bezieht sich die Bezeichnung „Patient“ immer auf weibliche Patientinnen wie auf männliche Patienten.) Durchschnittlich erhielt jeder Patient bis zu 10 RM-Sitzungen. Eine RMSitzung bestand aus der „aktiven“ Anwendung zu Beginn und einer anschließenden, essentiell zugehörigen, therapeutischen Ruhephase in Rückenlage. Die physiologischen Wirkungen der RM auf Oberflächentemperatur und auf die Herzratenvariabilität (HRV) wurden mittels Infrarot-Imaging bzw. Elektrokardiographie bestimmt. Zu Beginn und am Ende zweier, für Temperaturausgleich und Vorher-Nachher-Vergleiche vorgesehenen Ruheperioden (Vorruhe, Nachruhe) um die RM-Sitzung wurden von der dorsalen Region des stehenden, unbekleideten Patienten Infrarot-Aufnahmen (IRA) gemacht. Elektrokardiogramme (EKG) wurden über den gesamten Zeitraum von Beginn der Vorruhe bis zum Ende der Nachruhe angefertigt.

Ergebnisse: IRA von 9 Patienten und EKGs von 11 Patienten konnten analysiert werden. Die RM bewirkte einen sofortigen Anstieg der dorsalen Temperatur. Darüber hinaus zeigte ein Vergleich der IRA aufeinanderfolgender RM-Sitzungen als progressiven therapeutischen Effekt eine Tendenz zu besserer Wärmeverteilung. Die Ana - lyse der während der Vor- und Nachruhe aufgezeichneten EKGs (in Sitzposition) ergab eine Verbesserung der HRV nach der RM, wie anhand der signifikanten Zunahme der SDNN (Standardabweichung der Zeiträume zwischen den Herzschlägen) festgestellt wurde, sowie eine relative Zunahme der niederfrequenten Beiträge im Frequenzspektrum der HRV. Die in der Folge der RM-Sitzungen stattfindende Änderung der HRV während der therapeutischen Ruhephase hing vom Ausgangswert der HRV ab: Niedrige Ausgangswerte wurden mit zunehmenden RM-Sitzungen vergrößert, hohe hingegen verringert.

Schlussfolgerungen: Die RM führte zu einem sofortigen Anstieg der dorsalen Oberflächentemperatur der Patienten sowie zu erhöhter HRV und sympathischer Stimulation. Langfristig führte die RM zu progressiver Verbesserung der Wärmeverteilung und zu einer Regulierung der Ruhe-HRV.

Physiological effects of rhythmic massage – a prospective exploratory cohort study

Aim: The aim of the study was to investigate physiological effects of rhythmic massage (RM). RM is an anthroposophic therapy the efficacy of which in everyday practice has so far been substantiated by empirical observations and a prospective observation study.

Methods: Patients with various diagnoses referred to rhythmic massage at the Paracelsus Hospital were successively included in the study. On average every patient had up to 10 RM sessions. One RM session would consist in the ‘active’ application to start with, followed by a rest, lying supine, which is an essential part of the treatment. Infrared imaging or ECG were used to assess the physiological effects of RM on surface temperature and heart rate variability (HRV). At the beginning and end of two periods of rest (before and after rest) around the RM session for temperature equalization and before and after comparison, infrared pictures (IRP) were taken of the dorsal region of the undressed patient standing up. ECGs were taken over the whole period from the beginning of the before-rest to the end of the after-rest.

Results: IRP of 9 and ECGs of 11 patients were analysed. The RM resulted in an instant rise in dorsal temperature. Comparison of IRPs from successive RM sessions showed a tendency towards better temperature distribution as a progressive therapeutic effect. Analysis of ECGs made during, before and after rests showed improvement in HRV after RM, as established from the significant increase in SDNN (standard deviations of time periods between heart beats) and a relative increase in low-frequency contributions in the HRV frequency spectrum. The change in HRV during the therapeutic rest phase depended on the initial HRV – low initial readings increased with successive RM sessions, high readings were reduced.

Conclusions: RM effected an immediate increase in the patients‘ dorsal surface temperature, increased HRV and sympathetic stimulation. In the long term, RM resulted in progressive improvement of temperature distribution and regularization of HRV at rest.

1 Hauschka-Stavenhagen M. Rhythmical massage as indicated by Dr. Ita Wegman. Spring Valley, NY: Mercury Press; 1990.

2 Kienle G, Kiene H, Albonico HU. Anthroposophic Medicine – Effectiveness, utility, costs, safety. Stuttgart: Schattauer; 2006.

3 Hamre HJ, Witt CM, Glockmann A, Ziegler R, Willich SN, Kiene H. Rhythmical massage therapy in chronic disease: a 4-year prospective cohort study. J Altern Complement Med 2007;13:635–42. [Crossref]

4 Jones BF. A reappraisal of the use of infrared thermal image analysis in medicine. IEEE Trans Med Imaging 1998;17:1019–1027. [Crossref]

5 Arora N, Martins D, Ruggerio D, Tousimis E, Swistel AJ, Osborne MP, et al. Effectiveness of a noninvasive digital infrared thermal imaging system in the detection of breast cancer. Am J Surg 2008;196:523–526. [Crossref]

6 Kennedy DA, Lee T, Seely D. A comparative review of thermography as a breast cancer screening technique. Integr Cancer Ther 2009;8:9–16. [Crossref]

7 Ohsumi S, Takashima S, Aogi K, Usuki H. Prognostic value of thermographical findings in patients with primary breast cancer. Breast Cancer Res Treat 2002;74:213–220. [Crossref]

8 Herman C, Cetingul MP. Quantitative visualization and detection of skin cancer using dynamic thermal imaging. J Vis Exp 2011;(51):2679. [Crossref]

9 Knobel RB, Guenther BD, Rice HE. Thermoregulation and thermography in neonatal physiology and disease. Biol Res Nurs 2011;13:274–282. [Crossref]

10 Ring F. Thermal imaging today and its relevance to diabetes. J Diabetes Sci Technol 2010; 4:857–62. [Crossref]

11 Huang CL, Wu YW, Hwang CL, Jong YS, Chao CL, Chen WJ, et al. The application of infrared thermography in evaluation of patients at high risk for lower extremity peripheral arterial disease. J Vasc Surg 2011; 54: 1074–80. [Crossref]

12 Denoble AE, Hall N, Pieper CF, Kraus VB. Patellar skin surface temperature by thermography reflects knee osteoarthritis severity. Clin Med Insights Arthritis Musculoskelet Disord 2010; 3:69–75. [Crossref]

13 Iuliano B, Grahn D, Cao V, Zhao B, Rose J. Physiologic correlates of t'ai chi chuan. J Altern Complement Med 2011; 17:77–81. [Crossref]

14 Sefton JM, Yarar C, Berry JW, Pascoe DD. Therapeutic massage of the neck and shoulders produces changes in peripheral blood flow when assessed with dynamic infrared thermography. J Altern Complement Med 2010;16:723–732. [Crossref]

15 Task Force of the European Society of Cardiology and the North American Society of Pacing and Electrophysiology. Heart rate variability. Standards of measurement, physiological interpretation, and clinical use 1. Eur Heart J 1996;17:354–381.

16 Berntson GG, Bigger JT Jr., Eckberg DL, Grossman P, Kaufmann PG, Malik M, et al. Heart rate variability: origins, methods, and interpretive caveats. Psychophysiology 1997;34:623–648. [Crossref]

17 Sztajzel J. Heart rate variability: a noninvasive electrocardiographic method to measure the autonomic nervous system. Swiss Med Wkly 2004;134:514– 522.

18 Villa MP, Calcagnini G, Pagani J, Paggi B, Massa F, Ronchetti R. Effects of sleep stage and age on short-term heart rate variability during sleep in healthy infants and children. Chest 2000;117:460–466. [Crossref]

19 Seifert G, Driever PH, Pretzer K, Edelhauser F, Bach S, Laue HB, et al. Effects of complementary eurythmy therapy on heart rate variability. Complement Ther Med 2009;17:161–167. [Crossref]

20 Bettermann H, von Bonin D, Fruhwirth M, Cysarz D, Moser M. Effects of speech therapy with poetry on heart rate rhythmicity and cardiorespiratory coordination. Int J Cardiol 2002;84:77–88. [Crossref]

21 Goats GC. Massage – the scientific basis of an ancient art: Part 2. Physiological and therapeutic effects. Br J Sports Med 1994;28:153–156. [Crossref]

22 Charkoudian N. Mechanisms and modifiers of reflex induced cutaneous vasodilation and vasoconstriction in humans. J Appl Physiol 2010;109:1221–1228. [Crossref]

23 Toro-Velasco C, Arroyo-Morales M, Fernandez-de-Las-Penas C, Cleland JA, Barrero-Hernandez FJ. Short-term effects of manual therapy on heart rate variability, mood state, and pressure pain sensitivity in patients with chronic tension-type headache: a pilot study. J Manipulative Physiol Ther 2009;32:527–535. [Crossref]

24 Moser M, Fruhwirth M, Kenner T. The symphony of life. Importance, interaction, and visualization of biological rhythms. IEEE Eng Med Biol Mag 2008;27:29–37. [Crossref]

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